2.3
Aanbod:
Prijs/kwaliteit:
Service:
Wat vind je van deze ervaring?
0

Negatieve ervaring met openen rekening Rabobank

Gepubliceerd op 11 april 2013 door C.

Een tijdje geleden besloot ik een tweede bank te nemen, voor geval mijn eigen bank een storing zou hebben oid. Mijn keuze was gevallen op de Rabobank. Via internet leek het vrij eenvoudig de rekening te openen. Na invulling van het formulier kreeg ik een bevestiginsgmail, met daarin de volgende tekst:

"De afdeling Particulieren neemt uw aanvraag in behandeling. U ontvangt binnen 5 werkdagen per post een overeenkomst. Stuur deze zo snel mogelijk ondertekend terug om gebruik te kunnen maken van uw Rabo DirectPakket."

Zo eenvoudig bleek een en ander niet te gaan. Ik ontving geen overeenkomst per post, maar werd door de Rabobank gebeld met het bericht dat ik eerst langs zou moeten komen voor een kennismakingsgesprek. Dit zou te zien zijn als een pluspunt, maar door de beperkte openingstijden van de bank in mijn woonplaats (en de beperkte mogelijkheid afspraken op een avond of zaterdag in te plannen) bleek dit een probleem. Uiteindelijk was het mogelijk me in persoon te legitimeren, waarna het intakegesprek telefonisch zou kunnen plaatsvinden.

Tijdens het telefoongesprek kreeg ik de vraag waarom ik de rekening wilde openen. Mijn antwoord bleek niet te volstaan: als ik niet volledig zou willen overstappen naar de Rabobank (storten salaris en regelen alle bankzaken), zou ik niet kunnen worden geaccepteerd als nieuwe klant. Ik heb – naar waarheid – aangegeven dit op dit moment nog niet te kunnen toezeggen, omdat ik nog geen ervaringen heb met de Rabobank. Graag had ik een rekening (zowel betaal als spaar) geopend om te kijken hoe het is om bij de Rabobank te bankieren. Indien dit beter zou bevallen dan mijn huidige bank, zou ik overstappen. Dit heb ik echter niet kunnen uitproberen, omdat men mij niet accepteerde indien ik geen volledige overstap zou maken en dat reeds op dit moment zou toezeggen.

Ik ben verbaasd en teleurgesteld over deze gang van zaken. In de eerste plaats omdat het openen van een rekening aanzienlijk omslachtiger is dan op de website, telefonisch en per mail aangegeven, in de tweede plaats omdat ik niet begrijp dat de Rabobank – zeker in deze tijd – klanten alleen accepteert indien zij volledig overstappen. Financiën zijn belangrijk, om die reden zou juist een bank moeten begrijpen dat een plotselinge overstap met alle bankzaken, zonder hiermee enige ervaring op te doen, niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Als je een nieuwe auto aanschaft, maak je daarin ook eerst een proefrit.

Pluspunten
  • Nette wijze waarop ik te woord werd gestaan, ook al was de rest van de service niet in orde.
Minpunten
  • Onjuiste informatie, zowel telefonisch, op de website als per mail over het aanmeldproces/proces openen van een rekening.
  • Beperkte openingstijden/beschikbaarheid van medewerkers voor een kennismakingsgesprek dat per se diende plaats te vinden, voorafgaand aan het openen van de rekening.
  • De verplichting tot een kennismakingsgesprek
Aan te bevelen

Nee, de informatie vooraf kwam niet overeen met de praktijk.