2.0
Aanbod:
Prijs/kwaliteit:
Gebruiksgemak:
Wat vind je van deze ervaring?
0

Eigenlijk een vorm van oplichting.

Gepubliceerd op 18 augustus 2022 door Chris.

Het onderdeel BVA Classic Car veiling te Uithoorn is het top punt van oplichting.

Ik was de hoogste bieder op een kavel (een voertuig) in een BVA voertuig veiling.

Er staat duidelijk bij vermeld dat de kavels via gunning worden geveild.

Dit houdt in dat de verkoper bepaald of ze voor jouw geboden bedrag het voertuig aan je willen verkopen.

Tot zo ver is ales duidelijk... Maar dan komt het.

Nadat de veiling gesloten was, kwam ik bij het zoeken op internet dezelfde auto tegen op een verkoopsite.
Daar staat de prijs vermeld waarvoor ze de auto willen verkopen.
Het bedrag dat daar staat aangegeven is euro 11.500,--.

Er staat tevens bij vermeld dat de auto via een veiling verkocht gaat worden en dat bieden mogelijk is vanaf euro 1.000,--

Op zich is alles nog heel logisch te volgen.

Mijn winnende bieding kwam, inclusief veilingkosten en afhandelingsvergoeding, uit op euro 8.100,--

Iedereen kan nu natuurlijk al raden wat er gaat komen... Precies... Ik krijg het onderstaande bericht:

"U heeft het hoogste bod uitgebracht op één of meerdere kavels in de online veiling “ xxxx”, welke onder voorbehoud van gunning van
de opdrachtgever zijn geveild. Deze tekst heeft bij de biedgegevens van de kavel gestaan:
'Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever.'

Helaas moeten wij u mededelen dat op dit moment de verkoop van de kavel nog niet kan plaatsvinden.
De reden is dat het vastgelegde minimum te behalen bedrag niet is gehaald."

Omdat u de hoogste bieder bent wordt u de mogelijkheid geboden om de kavel alsnog te kopen.
De opdrachtgever heeft zijn minimum te behalen bedrag naar beneden bijgesteld en u kunt de kavel afnemen voor
het bedrag van €11.000 exclusief de 15,13% veilingkosten, exclusief € 150,00 handling fee."

Als ik de betreffende website nu al eerder gevonden zou hebben dan had ik dus al van te voren kunnen weten dat alle biedingen onder de euro 11.000,-- nooit geaccepteerd zouden worden.

Waarom wordt er dan wel de mogelijkheid geboden om een start bod van euro 1.000,-- uit te brengen ?

Waarom wordt het start bod dat niet gezet op euro 10.000 of zo iets ?

Als de verkopende partij dan toch minimaal een bepaald bedrag voor de kavel wil hebben dan kunnen ze dat ding beter op marktplaats of autotrader te koop aan bieden.
De koper wordt dan niet opgezadeld met de veilingkosten en de afhandelingsvergoeding.

Een vriend van mij heeft dit zelfde ook al een bij 2 andere voertuigen gehad die via de BVA veiling uit Uithoorn zijn geveild.
Deze werden ook niet gegund, omdat het bod te laag was.

Ergens klopt deze manier van werken niet en hier zou een overheidsinstantie tegen op moeten treden.

Als je als verkoper via een veilingsite een minimaal bedrag voor iets wilt hebben voordat je het daadwerkelijk wilt verkopen, dan moet je het openingsbod stellen op een bedrag dat daar bij in de buurt zit.

Dat zou een wettelijk verplicht iets moeten worden.

Totaal zou dit voertuig voor mij dan, inclusief alle koste, uitkomen op een bedrag van euro 12.815,-- (afgerond).
Als ik hetzelfde voertuig via marktplaats of autotrader opzoek dan zijn deze te koop voor een bedrag tussen de euro 10.000,-- en euro 13.000,--.
En dan zit er geen kapot cabrio dak op en dan betaal ik geen veilingkosten en geen afhandelingsvergoeding.

Even ter verduidelijking:
Achteraf gezien ben ik nu blij dat het voertuig mij niet gegund is.
Het voertuig betreft een cabriolet waarvan het cabrio dak helemaal kapot is.
Dat had ik in eerste instantie niet gezien, omdat op mijn telefoon niet alle foto's open gingen.

In de omschrijving staat het er namelijk ook niet bij vermeld.
In de omschrijving staat alleen: "Deze xxx Cabriolet bevindt zich in een nette, goed rijdende conditie.
Zowel het interieur als exterieur zien er goed uit. De lak behoefd wat werk."

Het hele dak is kapot en niet zo'n klein beetje kapot. Het dak van een cabrio die al bij een sloperij staat ziet er nog beter uit. Dit is met opzet niet in de tekst erbij gezet.

Ik bedoel dus te zeggen dat ik er met mijn review niet op uit ben om alsnog dit voertuig te kunnen krijgen.

Als ik de reviews van andere mensen lees is het standaard antwoord van de BVA klantenservice dat je naar een kijkdag had moeten komen en de foto's maar had moeten inzoomen tijdens het kijken.

Ik weet 1 ding bijna heel zeker. Over 5 maanden staat dit zelfde voertuig gewoon weer bij BVA in de veiling en begin het hele verhaal weer van voor af aan.
Alleen dan is er een ander slachtoffer waaraan het niet gegund wordt. Dit gaat net zo lang door totdat er iemand een bod uit brengt van euro 11.000,-- of meer.

Misschien is de term "oplichting" niet het juiste woord om deze werkwijze te omschrijven, maar ik kan niet op het juiste woord komen.

Als de BVA medewerker mijn verhaal gelezen heeft weet hij of zij vast wel over welke veiling en over welk voertuig het gaat.

Aan te bevelen

Nee, Het onderdeel BVA Classic Car veiling te Uithoorn is het top punt van oplichting. Ik was de hoogste bieder op een kavel (een voertuig) in een BVA voertuig veiling. Er staat duidelijk bij vermeld dat de kavels via gunning worden geveild. Dit houdt in dat de verkoper bepaald of ze voor jouw geboden bedrag het voertuig aan je willen verkopen. Tot zo ver is ales duidelijk... Maar dan komt het. Nadat de veiling gesloten was, kwam ik bij het zoeken op internet dezelfde auto tegen op een verkoopsite. Daar staat de prijs vermeld waarvoor ze de auto willen verkopen. Het bedrag dat daar staat aangegeven is euro 11.500,--. Er staat tevens bij vermeld dat de auto via een veiling verkocht gaat worden en dat bieden mogelijk is vanaf euro 1.000,-- Op zich is alles nog heel logisch te volgen. Mijn winnende bieding kwam, inclusief veilingkosten en afhandelingsvergoeding, uit op euro 8.100,-- Iedereen kan nu natuurlijk al raden wat er gaat komen... Precies... Ik krijg het onderstaande bericht: "U heeft het hoogste bod uitgebracht op één of meerdere kavels in de online veiling “ xxxx”, welke onder voorbehoud van gunning van de opdrachtgever zijn geveild. Deze tekst heeft bij de biedgegevens van de kavel gestaan: 'Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever.' Helaas moeten wij u mededelen dat op dit moment de verkoop van de kavel nog niet kan plaatsvinden. De reden is dat het vastgelegde minimum te behalen bedrag niet is gehaald." Omdat u de hoogste bieder bent wordt u de mogelijkheid geboden om de kavel alsnog te kopen. De opdrachtgever heeft zijn minimum te behalen bedrag naar beneden bijgesteld en u kunt de kavel afnemen voor het bedrag van €11.000 exclusief de 15,13% veilingkosten, exclusief € 150,00 handling fee." Als ik de betreffende website nu al eerder gevonden zou hebben dan had ik dus al van te voren kunnen weten dat alle biedingen onder de euro 11.000,-- nooit geaccepteerd zouden worden. Waarom wordt er dan wel de mogelijkheid geboden om een start bod van euro 1.000,-- uit te brengen ? Waarom wordt het start bod dat niet gezet op euro 10.000 of zo iets ? Als de verkopende partij dan toch minimaal een bepaald bedrag voor de kavel wil hebben dan kunnen ze dat ding beter op marktplaats of autotrader te koop aan bieden. De koper wordt dan niet opgezadeld met de veilingkosten en de afhandelingsvergoeding. Een vriend van mij heeft dit zelfde ook al een bij 2 andere voertuigen gehad die via de BVA veiling uit Uithoorn zijn geveild. Deze werden ook niet gegund, omdat het bod te laag was. Ergens klopt deze manier van werken niet en hier zou een overheidsinstantie tegen op moeten treden. Als je als verkoper via een veilingsite een minimaal bedrag voor iets wilt hebben voordat je het daadwerkelijk wilt verkopen, dan moet je het openingsbod stellen op een bedrag dat daar bij in de buurt zit. Dat zou een wettelijk verplicht iets moeten worden. Totaal zou dit voertuig voor mij dan, inclusief alle koste, uitkomen op een bedrag van euro 12.815,-- (afgerond). Als ik hetzelfde voertuig via marktplaats of autotrader opzoek dan zijn deze te koop voor een bedrag tussen de euro 10.000,-- en euro 13.000,--. En dan zit er geen kapot cabrio dak op en dan betaal ik geen veilingkosten en geen afhandelingsvergoeding. Even ter verduidelijking: Achteraf gezien ben ik nu blij dat het voertuig mij niet gegund is. Het voertuig betreft een cabriolet waarvan het cabrio dak helemaal kapot is. Dat had ik in eerste instantie niet gezien, omdat op mijn telefoon niet alle foto's open gingen. In de omschrijving staat het er namelijk ook niet bij vermeld. In de omschrijving staat alleen: "Deze xxx Cabriolet bevindt zich in een nette, goed rijdende conditie. Zowel het interieur als exterieur zien er goed uit. De lak behoefd wat werk." Het hele dak is kapot en niet zo'n klein beetje kapot. Het dak van een cabrio die al bij een sloperij staat ziet er nog beter uit. Dit is met opzet niet in de tekst erbij gezet. Ik bedoel dus te zeggen dat ik er met mijn review niet op uit ben om alsnog dit voertuig te kunnen krijgen. Als ik de reviews van andere mensen lees is het standaard antwoord van de BVA klantenservice dat je naar een kijkdag had moeten komen en de foto's maar had moeten inzoomen tijdens het kijken. Ik weet 1 ding bijna heel zeker. Over 5 maanden staat dit zelfde voertuig gewoon weer bij BVA in de veiling en begin het hele verhaal weer van voor af aan. Alleen dan is er een ander slachtoffer waaraan het niet gegund wordt. Dit gaat net zo lang door totdat er iemand een bod uit brengt van euro 11.000,-- of meer. Misschien is de term "oplichting" niet het juiste woord om deze werkwijze te omschrijven, maar ik kan niet op het juiste woord komen. Als de BVA medewerker mijn verhaal gelezen heeft weet hij of zij vast wel over welke veiling en over welk voertuig het gaat.